Eldridge Cleaver: En revolution lagd på is

Eldridge Cleaver var under en period en av de ledande svarta Pantrarna. På många sätt förkroppsligade han den revolutionära perioden under 1960-talet. Radikal som ung,  men med en bristfällig politisk analys och slutligen på älde dagar reaktionär. Detta är en kort resumé av hans liv och gärning. Det finns en sedelärande aspekt här. Håll till godo Eldridge Cleaver var son till en nattklubbspianist, Cleaver föddes i Arkansas 1935, familjen flyttade likt mängder av afro-amerikaner från landsbygden in i de urbana metropolerna I Cleavers fall bar det av  till Los Angeles. Som tonåring blev han dömd till Ungdomsvårdsskola efter en serie cykelstölder och narkotikabrott. Inte långt efter att Cleaver frigavs arresterades han för innehav av marijuana han befanns skyldig och dömdes till 30 månaders i Soledad fängelset. I fängelset började Cleaver likt Malcom X intressera sig för politik, han började studera Marx, Pain Lenin och Du Bois. Cleaver frigavs 1957 följande år blev han ånyo arresterad denna gång misstänkt och åtalad för mordförsök. Straffet blev två till fjorton års fängelse i det beryktade och besjungna San Quentin väl där fortsatte han sina studier, nu främst böcker som berörde den svarta medborgarrätts rörelsen kamp och historia. Han blev även delvis influerad av Malcolm Xs skrifter. När han lämnade San Quentin 1966 gick han med i Black Panther Party inte långt efter blev han vald till partiets informationsminister. Cleaver var vid denna tidpunkt en hängiven revolutionär och förespråkade väpnat uppror och etablerandet av en svart socialistisk regering. Cleaver gifte sig med Kathleen Neal den 27 december 1967. Det följande året publicerades hans memoarer boken med titeln Soul on ice, på svenska Fråga inte ditt land. Genom boken Etablerade Cleaver sig som en av det svarta Amerikas viktigaste politiska tänkare. Boken är en produkt av Cleavers uppväxt i Ghettot och tiden han levde i. Den innehåller starkt kvinnoförakt, Cleaver beskriver hur han sökte attackera det vita samhället genom att våldta vita kvinnor. Han han dock inte påbörja sitt vansinnesprojekt men han började öva sitt modus operandi på svarta kvinnor i ghettot. Hans syn på förhållanden mellan vita och svarta står i paritet med moderna högerradikaler, likaså hans syn på homosexualitet. Boken är fylld av vrede, i regel blind och kontraproduktiv sådan. Svarta pantrarnas verksamhet blev uppmärksammad av FBI. Generaldirektören Hoover beskrev pantrarna som: ”the greatest threat to the internal security of the country”. För att stoppa dem lanserade FBI counter-intelligence-program COINTELPRO i syfte att vingklippa rörelsen. Den sjätte april 1968 åkte åtta partimedlemmar inklusive Cleaver, Bobby Hutton och David Hilliard i konvoj, Oakland polisen hade sedan en tid tillbaka planerat ett bakhåll med syftet att arrestera de ledande pantrarna. Cleaver och Hutton sökte skydd i en närliggande källare. Där omringade av polisen besköts de i över en timme. När slutligen en tårgas granat kastades beslutade sig de två männen för att ge upp. Cleaver hade träffats i benet så Hutton valde att lämna källaren först, När han med händerna i luften lämnade källaren skjöt poliserna honom tolv gånger, han dog omedelbart Cleaver blev arresterad och åtalad för mordförsök han gavs borgen möjlighet och flydde till Mexiko, vidare till Cuba.

Han spenderade även tid på flykt i Algeriet. Det finns en utbredd teori om att Cleaver under denna period var polisinformatör och medvetet ledde gruppen in i bakhållet. Detta är dock ej belagt och mycket talar mot det. Han åkte i den andra bilen och han hade inte behövt befinna sig på platsen. Under sin exil uppstod en schism mellan Cleaver och Huey Newton och 1971 kastades Cleaver ut ur partiet. Cleaver startade då The Revolutionary people´s Communication Network. Kathleen Cleaver återvände till USA för att etablera partiet i New York. Inte långt efter detta konverterade Cleaver till kristendom, han förkastade sina politiska övertygelser och beskrev Cuba som en voodoosocialism. Som ett slutgiltigt farväl till sina forna kamrater publicerades en artikel i New York Times där Cleaver argumenterade för att trots sina brister är det politiska systemet i Amerika det friaste och mest demokratiska i världen. Cleaver återvände till USA 1975 där han åtalades för sin roll i konfrontationen 1968. Den pånyttfödda Cleaver fick ett milt straff, fem års villkorlig dom samt 2000 timmars samhällstjänst. Vilket kan jämföras med Hilliard som för samma åtalspunkter dömdes till mellan ett och tio års fängelse. Efter rättegången påbörjade Cleaver sitt nya projekt ”Cleaver crusade for Christ” Parallellt började han dra upp riktlinjer för det absurda ”Christlam” vilket såvitt jag tolkar det skulle vara en ekumenisk fusion av kristendom och islam. Under en tid förespråkade han även Sun Myung Moons Sekteristiska spektakel, som storslagen avslutning på sina religiösa grubblerier började Cleaver involverar sig i mormonerna. Under 1980-talet, för att verkligen strö salt i såren på sina tidigare vänner gick Cleaver officiellt ut med sitt stöd för den president som skadat det svarta samhället mest sedan Jim Crow, Ronald Reagan. Cleaver skiljde sig från sin hustru 1985 och under det närmsta nio åren kämpade han med ett accelererande drogmissbruk. 1994 slogs han medvetslös av en langare när han var i färd med att köpa kokain.

Efter att han lämnat sjukhuset började han arbeta för den afro-amerikanska handelskammaren i San Francisco. Han började även undervisa vid ett Bibeluniversitet i Miami. 1998 fick han återigen villkorlig efter att dömts för inbrott och ringa narkotikabrott Cleaver dog på Pomona Valley Medical Center. Den första maj 1998. Hans familj bad sjukhuset att ej avslöja omständigheterna kring hans död. Cleaver var på många sätt ett exempel på att antingen dör man som en hjälte eller lever länge nog att bli en skurk. I Cleavers fall är det inte helt klarlagt att han någonsin var annat än en förvirrad och opportun karaktär som i slutändan tillskrevs och tillskrev sig en allt för stor roll. jag vill dock trots detta rekommendera Soul on ice den är på många sätt ett intressant tidsdokument inte olikt SCUM. Den ska dock läsas som en produkt sprungen ur en individs uppväxt under fruktansvärda förhållanden.

Annonser

En kommentar Lägg till

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s